Visar inlägg med etikett Shopping. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Shopping. Visa alla inlägg

söndag 23 mars 2008

En krona till...

Förra helgen var vi på lite utflykt till Norrköping och så klart hittade vi lite mysiga affärer. Kom faktiskt därifrån med "bara" en krona, modell större. Har nog fått lite dille på allt med kronor... Har tänkt ha den ute sen, men eftersom landskapet här är snötäckt får den vara inne så länge! Hittade den i en jättefin affär som heter Drömgården.

Påskhelgen har varit lugn och skön med massa god mat och lite lagom med godis! Igår lades golv i hallen - känner oss jättenöjda - det går lite framåt igen!

Fortsatt skön helg!
Kram

lördag 8 mars 2008

Här sover kungen och drottningen...

..ja, av Norrgården då förstås! ;)

Har varit bortrest ett par dagar och bland annat hunnit med ett besök i Ullared och det berömda varuhuset! Där finns allt och mer därtill och en del saker till hemmet fick följa med hem. Bland annat det här påslakansättet som jag fastnade för. Inte för att vi behöver fler egentligen, men det var ju så fint...! Blev lite av ett krontema, den svartvita prydnadskudden köptes också där.
Jag hade den + en massa andra saker i knät på vägen hem då vi, 4 tjejer, lämnade parkeringen med fullpackad bagage och takbox! Dyker säkert upp något mer därifrån här på bloggen framöver.

De dagar jag var borta var även mannen ledig, men han var hemma å jobbade i huset (mycket bättre använd tid, jag vet). Så när jag kom hem var el dragen, en dörr in till vårt "finrum" var breddad och pärlspont på väggarna i hallen hade börjat sättas upp! Så nu har hallprojektet äntligen kommit igång! Ska nog åka till Ullared fler gånger...

Har just kollat på andra chansen i Melodifestivalen, lite skrällar blev det ju!
Ha en bra söndag!

onsdag 6 februari 2008

Vårnytt på IKEA

Åkte förbi Ikea på väg hem från jobbet igår och spanade in några av deras nyheter för våren. Köpte faktiskt bara en liten sak, nämligen de här små skyltarna i zink. Dem ska jag ha när det blir dags att så landet...längtar! 20 st för 29 kr var billigt tycker jag!
Den här brickan i emaljerad plåt var också fin. Gillar att den är så stor, säkert 60 cm i diameter. Skulle passa fint som brickbord, men då måste man ju göra ett eget underrede förstås... och eftersom vi inte har så mycket andra projekt är det ju inga problem ;)
Sparar det finaste till sist! Fatet Arv med glaskupa till! Så snyggt! Tänk en jordgubbstårta där under!


Bilder från ikea.se

Behöver verkligen lite vårinspirtaion nu och få drömma om ljusare tider! Är så trött på detta gråa slask-blask-inget-väder! Ja, vad är det för årstid egentligen...? När det är vinter ska det ju vara snö och kallt, kanske mer än en dag! Och om det är vår så ska väl solen skina lite ibland i allla fall! Ge mig sol!!! (eller låt mig gå i ide i ett par månader!)
Tack för att jag fick avreagera mig lite, känns redan mycket bättre!
Kram till alla Er som förgyller tillvaron!

söndag 3 februari 2008

Lite smått o gott i tv-rummet

Så fort en helg går! Har varit mycket av det där vanliga som fixats i helgen, men har också hunnit med ett varv med målarpenseln. Visar vid ett senare tillfälle vad det blev!

Så länge visar jag några detaljer från vårt tv-rum.

Hade ett hörn där jag tyckte det såg så kalt ut, så jag bestämde mig för att köpa en bunt med avkvistade grenar på det stora varuhuset, trots att vi ju har skogen full av denna vara (något ni säkert förstår att mannen också gärna påpekar då och då...). I alla fall, jag var ju väl medveten om detta faktum, men orkade inte vänta, så en sån fick det bli! Nu har den en ljusslinga virad runt sig och agerar mysbelysning när vi hänger i soffan.


På tavellisten har fotona fått sällskap av en liten krona.

Önskar en trevlig vecka!

lördag 2 februari 2008

Vårblommor och julklapp!

Vill börja med att tacka för alla glada positiva, vänliga kommentarer under veckan. Har som jag skrev i förra inlägget verkligen haft fullt upp och inte hunnit göra några nya inlägg, men däremot hunnit läsa era kommentarer! Allt går faktiskt lite lättare tacke vare Er! Var nog längesen det var så skönt med helg, veckan blev mer intensiv än väntat. Ska njuta i fulla drag av en lugn och skön helg! Tillät mig en tur till handelsträdgården för inköp av lite nya vårblommor på hemvägen från jobbet igår, som lite belöning efter veckan!

En bukett med vita tulpaner är ju aldrig fel...
Tulpanerna är alldeles färska och odlas i handelsträdgårdens växthus. Jag fick köpa med mig nångra på lök, som fick ta över efter tazetterna i vasen. I botten ligger lite glasprismor som precis täckts med vatten. Fick instruktionen att det skulle vara så, så att inte lökarna, utan bara rottrådarna hamnar i vatten.

Vit vårprimula känns vårigt och fräscht.
En bunt med eucalyptuskvistar fick också följa med hem. Dem ska det pysslas med här idag, så jag visar senare vad det blir!
Att Lantliv låg i brevlådan när jag kom hem var ju också väldigt trevligt. Förtsa numret som kommer efter att jag fått en prenumeration i julklapp av maken.


Njut av helgen, det ska jag göra!

Kram

måndag 21 januari 2008

6000 besökare och kristallfunderingar

Wow, över 6000 besökare! Tack all Ni som tittar in då och då! Era besök gör mig så glad och inspirerar till att fortsätta! Ännu gladare blir jag förstås när du lämnar en liten kommentar också ;) Är ju nyfiken på vad Ni är för ena! Tack för positivt mottagande och värdefulla synpunkter, hoppas ni vill fortsätta följa med framöver!

När vi någon gång i framtiden får in vårt matsalsbord planerar vi att ha en kristallkrona hängande över det. Kollade runt på Blocket och hittade flera olika modeller; gamla o nya, fula o snygga, billiga o (svin)dyra... För ett tag sen kunde jag inte tänka mig en kristallkrona i mitt eget hem, men har kommit på andra tankar! Jag kan inget om kristallkronor, går enbart på det rent estetiska! Kanske någon som har nåt tips om man ska kolla efter något särskilt, så ingen lurar skjortan av en!? Jag föll i alla fall pladask för den här:
Vill gärna att den ska ha både elektriska lampor + ljusarmar. Gillar att modellen har lite större prismor.
Mannen, som typ aldrig brukar ha några synpunkter på detaljer i hemmet, utan gladeligen (nåja, för det mesta) gör det han blir tilldelad, la sig plötsligt i diskussionen om modell på kristallkrona. Han gillar den här modellen bättre :


Den är ju också fin!
Vad tycker ni?

Önskar en bra vecka 4.
Kram

fredag 11 januari 2008

Bild och ord med personlighet made by Isa

Flera har säkert upptäckt Isabelle Normans fantasifulla tavlor. Hon driver det egna företaget Isa Form och gör bl.a. egna tavlor som man kan få personlig med sitt eget namn till exempel. Hon är oerhört produktiv och tavelfamiljen fylls på med nyheter hela tiden, samtidigt som hon förekommer som designer/formgivare alltmer hos välkända märken. Isa har även omnämnts i flera inrednningstidningar senaste tiden.

Visar några favoritbilder som jag gärna skulle ha hemma...kanske inte alla på en gång, men några åt gången! Tavlorna finns i olika färgställningar, i olika storlekar och kostar mella 300-800 kr. Beställes på isaform.se där också samtliga bilder kommer ifrån.

Favoriten bland alla. Denna skulle nog bli den första jag köpte!


Om jag någon gång får ett alldeles eget pysselrum

skulle denna bild få sitta på hedersplats där!

Bästa badrumsbilden, med egna namnen då förstås!

Finfin och passande till vår nya...ja just det: tvättstuga!

Fint budskap att ge till goda vänner:

"Vänskapen sträcker sig över år och avstånd. Den letar sig fram genom prunkande trädgårdar. Den finns."

Önskar Er som besöker min blogg och Er som ibland lämnar en liten kommentar en riktigt trevlig helg! Tack för all positiv respons - har än så länge sluppit några sura kommentarer, så bloggandet är bara upplyftande å roligt å inspirerande. Hoppas jag kan ge Er nåt tillbaka via min blogg och besök hos er som har egna bloggar! Stora kramen till Er alla.

tisdag 8 januari 2008

Nya önskningar...

Det har nyss varit jul, men ändå hittar i alla fall jag hela tiden nya fina saker och ting att önska sig eller i alla fall drömma om. Just nu har jag fastnat för Edblad & Co:s design. Dessa saker finns att köpa på designonline.se.

En vägghängd stol i mattborstat stål skulle passa bra i vår smala groventré som förhoppningsvis blir klar någon gång under våren.
Bild från Edblad & Co
Nedanstående saker är ju egentligen inget man direkt behöver, men de är oerhört vackra tycker jag. Smyckeskrinet är fantastiskt med den grova betongytan på utsidan och det mjuka, blanka sidentyget på insidan. Finns i två storlekar 10x10 cm och 10x16 cm. Ett sånt skulle jag ha till mina ringar och pärlörhängen - sådant jag använder nästan dagligen. Asken är ju också ett smycke i sig! Ljusstakar och ljuslyktor kan man ju ha hur många som helst (om man har plats då förstås!). Dessa robusta saker skulle sitta fint!
Bild från designonline.se


Bild från Tove Adman

måndag 7 januari 2008

Tripp till Gällstad

Förra veckan, när vi fortfarande var lediga åkte jag och mannen en dag till Gällstad och Borås. Efter att ha kört ett par mil på skogig väg kommer man till Gällstad, en liten plats mellan Ulricehamn och Borås. Där finns butiker med märkesvaror till lägre priser, främst kläder men även lite för hemmet. Mannen fick också sitt lystmäte när vi ätligen kom till Verktygsboden i Borås!

Några småsaker till hemmet fick följa med hem:

Servetter, som jag typ alltid lyckas få med mig hem när jag handlar. Finns ju så många fina! Lite grövre disk-/skurtrasor från Himla. Köpt på Fabriksbutiken.


En zinkkruka som ska få sitta på väggen ute när det blir vår köptes i en liten mysig affär som heter Hemma hos Haglund.

EM sålde ut alla utgående kuddöverdrag för 50 kr, så det fick bli ett i turkosa toner, som nog ska passa bra i den turkos-vita-frostiga färgskalan jag tänkt mig ska få ta vid efter julens röda färger.

Har börjat jobba idag efter långledighet. Lite trött(har ju vänt på dygnet senaste tiden) , men annars känns det riktigt bra att komma igång igen!

fredag 30 november 2007

Fynden från Falun

Här kommer, som utlovat, lite bilder på inköpen från Falun. Allt förutom ljusstaken är köpt på Gruvagatan 13. Ljusstaken är inhandlad på muséebutiken vid Falu koppargruva.

Några fina små kort fårn Jeanne D`arc.

Änglaformade pepparkaksmått i två storlekar.

Ett kuddöverdrag till kökssoffan med texten God Jul. Blev så glad när jag hittade det, eftersom jag inte hittat något ställe hemma i stan där man kan köpa saker från Nyblom och Kollén. Inte lika glad när jag kom hem och fick börja med att laga, då den röda tråden på flera av bokstäverna börjat gå upp. Typiskt! Hade det inte varit så långt bort hade jag gått tillbaka med det. Ja, ja, nu ska det hålla i alla fall.

Den här lampan kanske inte ser så fin ut så här, men jag tror den blir bra när den kommer upp. Såg denna lampa i förra numret av Allt i Hemmet i reportaget om Helena Skarps hus. Fastnade för den då, men det stod ej var lampan kom ifrån. Så när jag kom till Gruvgatan 13 hängde tre sådana lampor i skyltfönstret. Måste vara meningen att jag skulle ha dem! Införskaffade två som ska hänga i våra hallfönster, på var sin sida om dörren.

En svart trearmad ljusstake i gjutjärn. Pampig och robust men ändå sirlig tycker jag.

Ska sätta upp de sista adventsstjärnorna här hemma och spelar bästa julmusiken. Utanför fönstret är det grönt, men adventsstämningen är på topp ändå!
En glad 1:a advent till alla Er!
Kram

torsdag 22 november 2007

I dyraste laget

Denna adventsstjärna,Fling - i lackerat stål, är riktigt snygg tycker jag. Hutlöst dyr bara...4990kr! Så en sån blir det absolut inte, men titta kan man ju göra. Tipsade om att man även kunde hänga den på väggen å det skulle nog vara snyggt, tycker det är svårt annars att hitta snygga vägglampor. För den som har några slantar över så finns den bl.a. hos Design online. De har även den här ljusstaken från Design House Stockholm. Den har ett lite mer behagligt pris; 249 kr.


Bilder från Design online.


Tidigt imorgon åker vi iväg på en välbehövlig vila-upp-oss-slappa-shoppa-dega-promenad-helg! Det har nog varit hus å renovering varje helg i ett halvår, så nu kände vi, i slutet av mörkaste november, att det var dags för ett avbrott! Ska bli sååå skönt, har faktiskt längtat! Fånigt, med tanke på vart vi ska åka. Inget så avlägset eller exotiskt alls, men lugn och ro. Vart vi varit får ni rapport om efter helgen! Önskar därmed redan nu en skön helg!

onsdag 21 november 2007

Zinkprylar


Denna söta, hjärtkantade kruka och ljusstake i zink hittade jag på Hemtex för ett tag sen. Just nu har krukan fyllts med tazettlökar och lite sisalsnöre.

söndag 28 oktober 2007

Jag önskar mig...

...alldeles för mycket dyra saker. Har fått flera frågor om önskelista, men kommer bara på sånt som är dyrt. Önska kan man ju alltid göra... Därmed inte sagt att de bästa presenterna behöver vara dyra, snarare tvärtom ibland!

OM det nu skulle vara så att jag kunde välja helt fritt så skulle dessa saker passa bra just nu:

Bild från canon .se

En liten snygg digitalkamera att kunna stoppa ner i fickan och ha med sig överallt. Har en större systemkamera idag, som visserligen tar väldigt bra bilder, men inte är så smidig att ha med.

Bild från http://www.elektrolux.se/

En trådlös dammsugare. Tänk vad smidigt att kunna städa av köksgolvet utan att släpa fram stora dammsugaren varje gång!

Bild från smalandsdesign.se

En bordslampa från SmålandsDesign skulle passa fint i vårt nya, svartvita förhoppningsvis snart färdiga TV-rum. Hade nog tänkt mig den till höger.

Bild från lyckasmedmat.se

En fin-fin hjärtformad stekgryta från franska Le Creuset. En rund skulle funka också...

Bild från mio.se

2 st Åminne barstolar från Mio till vårt lilla minikontor utanför köket (ni får se när det blir klart!).

Ska vara ledig en vecka nu å det ska bli så fantastiskt skönt. Ska njuta av att få ligga kvar i sängen när mannen stiger upp å sen en frukost utan stress. Har förstås en hel del planer för vad jag tänkt hinna göra, men vi får väl se hur det går!

Önskar också alla Er andra en riktigt skön vecka!

tisdag 16 oktober 2007

Oväntat shoppingställe

Har egentligen aldrig tänkt att Ellos har något för mig, men blev positivt överraskad när katalogen kom i brevlådan i början av hösten. Tänk att de har så mycket fina heminredningsprylar, allt från ljusstakar till möbler. Sen vet man ju inte kvalitén, men de är i alla fall fina att titta på! De här sakerna skulle gärna få ta plats hemma hos mig:













Bilder från Ellos hemsida.

Överst på listan just nu står nog den hjärtformade adventsljusstaken. Är dessvärre restad till 10 december, jag vill ju ha den innan... Får se hur jag gör, skulle passa bra i köket tror jag, men vill ju inte ha tomt där i två veckor. Stora problem, jag vet!

lördag 29 september 2007

Höstdag i Göteborg

Var på bok-och biblioteksmässan i Göteborg igår som följdes av en tur på stan och avslutades på Cabaret Lorensberg. Riktigt trevligt! Skulle gärna stannat en dag till för en runda på stan! Finns ju så många fina butiker som man vill hinna besöka och igår flöt shoppingen på riktigt bra och jag hittade mycket fint! Tur kanske då att det inte blev en dag till... Börjar med att visa vad som införskaffades på bokmässam så återkommer jag med övrig hemshopping senare!
5 tidningar för 50kr. Har inte kört med Hus & Hem i år, så det passade mig bra. *Helgen är räddad!*

Signerat ex av Camilla Läckbergs "Tyskungen". *Nöjd!*

Mjukt snickarbälte får bli present till en liten 1-åring. Kommer från Oskar och Ellen som har så otroligt mycket fina, mjuka leksaker. Dessutom förmånligt att köpa till mässpris!