Visar inlägg med etikett Mat o bak. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mat o bak. Visa alla inlägg

lördag 1 mars 2008

Bloggtips och recept

Vill passa på att tipsa om en blogg till er som kämpar med att variera vardagsmaten (och fetsmaten också för den delen!). Hos Linneas skafferi finns många goda och användbara recept på vardagsmat, allt från husmanskost som raggmunkar och strömming till pasta och wokat. Mat som inte är så krånglig och ganska enkel att tillaga. Smakfulla bilder och enkla beskrivningar gör det hela ännu bättre! Ta en titt på sidan!

Ett smakprov på ett av mina egna favoritrecept, som är ett av de recept som hänger på kökshyllan, kommer här:

Kyckling enchilada


2-3 kycklingfiléer
1gul lök
8 färska champinjoner
1 tsk salt 1 tsk sambal oelek
2 dl cremefraiche tomat och basilika
8 tortillabröd
2 dl riven ost

Strimla kycklingen tunt. Skala och hacka löken. Bryn kycklingen i lite smör. Rör ner lök och svamp och låt det fräsa med. Krydda med salt och sambal. Rör ner creme fraichen och låt allt koka ihop någon minut.Fördela röran på tortillabröden och rulla ihop dem. Lägg dem tätt på ett ugnssäkert fat , strö över osten. Gratinera i mitten av ugnen 10-15 minuter i 225 grader. Servera med en grönsallad.

Smaklig måltid och trevlig helg!

fredag 15 februari 2008

Alla-hjärtans-dag-meny i spansk anda

Förra vårens Barcelonaresa inspirerade till att göra olika tapas-varianter när vi kom hem, så ett tag åt vi det så gott som varje helg. Efter ett tag föll detta i glömska, men jag fick idén att göra tapas igen i går kväll, så det fick bli Alla-hjärtans-dags menyn. Det som är så bra med tapas är att man i princip kan plocka ihop lite vad man har hemma och med lite fantasi går det hitta på något, hur lite man än har i kylen!


På gårdagens tallrik fanns detta:

  • Skinklindad melon med färskost
  • Ost o paprika på tandpetare
  • Gurk o melonsallad med lime
  • Gratinerad nachos m salsa o os
  • Räkrulle
  • Hjärt-pizza-slice
  • Vitlöksgratinerad champinjon
  • Klyftpotatis med tzatziki
Efterrätten är jätteenkel att göra och god att äta! Smördegshjärtan penslade med ägg och bakade i ugnen, sen fyllda med vaniljkesella + hallon och blåbär. Sikta till sist över lite florsocker. Klart!


Skickar med lite Barcelonabilder också - en stad jag gärna skulle återvända till!


Ha en skön dag! Här skiner solen, så själv ska jag passa på att gå ut en sväng!

måndag 19 november 2007

Sopplunch


Som jag nämnde igår hade vi familjen här på lite födelsedagsfirande. Vi var 13 personer som skulle klämma in oss runt köksbordet , så det fick bli något som var smidigt både att göra och äta och som delvis gick att förbereda dagen innan. Två olika soppor, het köttfärssoppa och kräftsoppa, serverades med bröd, smör och ost. Till dessert bjöds det på nötkaka med schweizernötglasyr och grädde. Här kommer receptet på en av sopporna, som är en av mina favoriter. Varken den billigaste eller magraste, men ack så god och enkel att göra!

Kräftsoppa
ca 6 portioner
2 stora morötter
2 msk margarin
2 msk vetemjöl
1 liter vatten
vitpeppar
2 fiskbuljongtärningar
400g kräftmjukost
2 dl creme fraiche
dill
1 burk kräftstjärtar
Grovriv morötterna och fräs med smör och mjöl. Späd med vattnet. Tillsätt buljongtärningarna och lite peppar. Låt puttra ca10 min. Tillsätt ost, creme fraich och dill. Koka upp. Tillsätt kräftstjärtarna och låt soppan bli varm. Obs! Koka ej, då kräftstjärtarna blir sega.
Servera med bröd.
Smaklig måltid!

söndag 21 oktober 2007

Ännu en lördag har gått...

Ytterligare en lördag med renoveringsarbete har gått. Dagen var lite splittrad eftersom vi var iväg småstunder på olika håll, men vi fick ändå lite gjort. Så här roligt hade vi igår:

Jag målade pärlspont till farstun och dörr/fönsterfoder. Mannen gipsade och spacklade nästan hela TV-rummet. Bara en liten vägg kvar där det ska i lite mer el innan vi kan sätta igen den. Inte världens roligaste bilder att visa, så hör ni inget annat är det väl i princip detta vi håller på med... =)

Lite förmiddagsfika på söndagen är ju alltid mysigt. Fick för mig att jag skulle baka lite på morgonen. Blev chokladmuffins med vit choklad och jordnötskakor.

Varsågoda, här är recepten:

Chokladmuffins
18 st

100 g vit choklad
100 g margarin
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Hacka chokladen. Smält margarinet. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de övriga ingredienserna. Häll tll sist i matfettet och chokladen. Fördela smeten i muffinsformar. Grädda i 200 grader varm ugn i ca 10 min.

Jordnötskakor
24 st

1 dl salta jordnötter
100 g smör
1 dl strösocker
1 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 dl havregryn

Hacka jordnötterna. Rör smörr och socker pösigt, gärna i matberedare. Blanda i övriga ingredienser. Klicka ut degen på plåt med bakplåtspapper, ca 1 msk/kaka. Strö över några hela jordnötter och lite strösocker, Gräddai 200 grader i 8 minuter. Låt dem svalna något innan de lossas från plåten. Om man vill kan man ringla smält blockchoklad över.

onsdag 10 oktober 2007

Äppelpaj

Under hösten har det gjorts en och annan äppelpaj i vårat kök. Alldeles vanlig smulpaj smäller nog fortfarande högst här, men som lite variation brukar denna variant med knäckigt täcke bli väldigt god!

5 st stora äpplen

100 g margarin

1 1/2 dl havregryn

1 1/2 dl vetemjöl

1 1/2 dl strösocker

1/2 tsk bakpulver

1/2 dl sirap

1/2 dl grädde

Skala äpplena och skär i små klyftor. Lägg dem i botten på en smord form. Blanda övriga ingredienser i en gryta och låt det koka upp. Obs! Rör mycket för att det inte ska bränna fast. Kan vara bra att smälta lite av margarinet först innan man lägger i resten av ingredienserna. Bred smeten över äpplena och sätt in i ugnen på 225 grader i 15-20 minuter. Njut med vaniljvisp eller glass.

torsdag 4 oktober 2007

Müsli

Hemmagjord müsli smakar gott på filen och är lätt att göra.
Finns säkert massa varianter, den här gjorde jag i veckan:

1 dl mandel, hackad
2 dl solroskärnor
5 dl havregryn
5 dl rågflingor
1 dl linfrö
3/4 dl flytande honung
4 msk olja
2 dl vatten
2 dl russin
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda all torra ingredienser, utom russinen. Blanda olja, vatten och honung. Häll det över grynblandningen och blanda runt. Häll ut blandningen i en långpanna och rosta i ugnen 25-30 min. Rör om två-tre gånger. Låt kallna och rör ner russinen. Häll upp på burk med tätt lock.

fredag 7 september 2007

Utedag

För ett par helger sedan packades väskan för en lite längre dag ute, som bjöd på både bär-, svampplockning, fiske och strålande sol! I väskan låg bl.a foliepaket att grilla.


Det ena med laxfilé kryddat med salt, peppar, lite färsk dill och gräslök samt citron.

Det andra paketet med förkokt potatis i bitar blandat med purjolök, persilja, hela vitlöksklyftor toppat med några rejäla klickar smör. Smidigt med allt i paket, bara ett lägga på galler eller i glöden. Vi serverade en kall yoghurtsås till också som var gjord på 2 dl matlagningsyoghurt, 1/2 msk sambal oelek, 1/2 msk brun farin, 1 pressad vitlöksklyfta, citronsaft o skal, salt och peppar.

Inte fy skam när man kommer hem med det här sen!


Det mesta av kantarellerna är redan uppätna, blåbär och övrig svamp ligger i frysen att tas fram när hösten blir riktigt mörk och kulen!