Visar inlägg med etikett Pyssel och fix. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pyssel och fix. Visa alla inlägg

fredag 14 mars 2008

And the winner is...

Ja, då är min lilla påskäggstävling avslutad och efter lottning är en vinnare utsedd! Grattis till Johi med den fina bloggen Johi tänker till. Om du mailar din adress till panorrgarden@hotmail.com, så ska jag skicka äggen så fort det bara går så du får dem till påsk! Tack till Er andra öfr gratulationer och deltagande i tävlingen! Välkomna åter!


Så var det helg igen, härligt! Visar några bilder från en vårpyntad veranda.


Vita pärlhyacinter i lerkrukor, en björkriskrans, en glasburk som lykta, lerägg, lite fjädrar och en gammal nyckel.

Önskar en riktigt skön helg!

måndag 11 februari 2008

I love Stockholm!

Ja, då var den helgen slut! Men jag är verkligen nöjd och känner mig pigg och glad efter några dagar i Stockholm. Eftersom vi har delar av familjen boende där, så är vi i Stockholm minst två gånger per år och jag börjar gilla denna stad mer och mer... Slås av att det alltid finns nya områden att utforska varje gång. Och det här har verkligen varit en sådan helg där vi rört oss i för oss lite nya områden. Annars har man ju sina favoriter som man gärna återkommer till. När det gäller shopping blev det verkligen en rejäl (fråga maken!) runda på stan på lördagen. Och jag besökte många mysiga, stilrena, vackra och härliga butiker(upptäckta tack vare Magdalena! Tack än en gång!) . Det som kändes bra var att jag var så nöjd bara med att gå runt och titta och insupa inspiration, så heminredningskontot belastades inte alls särskilt hårt. Blev bara några fina tvålar, servetter och lite annat småplock.

Var på Panduro också, så idag visar jag några kort som blev reultatet av inköpen där. Ett är ett födelsedagskort och det andra ska skickas till vänner som fått en liten son. Vaggan är av ljusblå filt.

Önskar Er en bra vecka!

torsdag 24 januari 2008

Drömmar i vitt...

Ja, här ska jag sova gott och drömma sött hoppas jag, nedbäddad i vita lakan! Jag har använt två gamla, vita lakan med spets på och sytt ihop med vanliga underlakan, och på så vis fått två nya påslakan! Roligt att kunna använda det man har och att fler får se de fina spetsarna. Underlakanen fick jag bara klippa till lite för att passa ihop med de gamla lakanen. Det som jag klippte bort kunde jag använda som "foder" bakom spetsen. Örngotten är också gamla och hör, som ni ser, egentligen inte ihop med lakanen. Men vitt som vitt...!

I fönstret har stjärnan också bytts mot en vit lampa, med spetsskärm.

lördag 10 november 2007

Vinterväder och firarhelg

Idag på morgonen såg det ut så här utanför sovrumsförnstret. Första snön som kommit här, efter yrväder och snöslask igår. Börjar redan gå upp på plusgrader, men det är väldigt fint med ett vitt snötäcke, eller hur!?

Den här helgen går i firandets tecken för vår del. Min mormor fyller 98 år, så hon ska få den rosa cyklamen på bilden i den silvriga krukan med ett hemmagjort kort. Den söta kronan av ståltråd och pärlor är köpt på Tyghuset i Taberg. Det passade så fint ihop tycker jag, så jag skulle nästan vilja behålla blomman själv ;) . Mormor firas på förmiddagen och ikväll ska vi på 30-årsfest. Imorgon är det två fäder som ska firas. Mycket roligt samma helg! Kanske blir det lite målat mellan alla kalas! Vad gör ni i helgen?

lördag 3 november 2007

Höstpyssel

Igår var det en strålande men kall höstdag här och en riktig skogspromenad var ett måste. Med hem från skogen följde lite smått o gott, bl.a ljung som fick bli en liten krans. Nu fick jag även användning för mina trolldegsfigurer (hjärtat) som hängdes i med ett silversnöre. Kransen fick bli en gå-bort-present på fredagkvällen.

Uteblommorna får en sista chans och har flyttats upp från uteplatsen, där vi ju inte sitter längre, till verandan. Buxbom, murgröna och lavendel fick stå kvar, medan några vissna blommor byttes ut tilll andra detaljer.

En skön Alla helgons dag önskar jag er alla!

tisdag 30 oktober 2007

Höstkrans



Idag har det blivit en liten krans som ska få hänga ute vid dörren. Jag har klätt en halmstomme med mossa och sedan några taklökar, ett par kvistar lingonris, lite spansk mossa samt några nålar med pärlhuvuden . Om kransen står sig kan man ju "jula" till den lite med ett annat band och stjärnor så småningom.

Eftersom jag är ledig hela veckan hinner jag göra sånt här nu, som man kanske inte alltid hinner annars. Njuter i fulla drag! Måste blanda lite nöje med nytta , så jag har målat lister och samlat upp alla löv också...sen fick jag göra min krans!

måndag 29 oktober 2007

Bleka pepparkakor...?


Vad nu då? Vita pepparkakor? Nej då, bara jag som en mörk och ruskig höstdag kände för att börja julpyssla. Dessa figurer är gjorda av trolldeg, utstansade med pepparkaksmått och sedan stämplade med sigillstämpel eller andra stämplar bl.a. från Panduro. Kanske ska en del av dem bli målade i någon annan färg sen. De fyra stjärnorna med hål i mitten ska bli små ljusstakar för julgransljus, övriga figurer blir dekorationer till paket, julgranen eller i ett blomsterarrangemang. Roligt och enkelt pyssel!

Här är receptet på den deg jag använde. Det är en liten sats, räckte till allt det jag har på plåten. Oljan gör att det inte blir sprickor när degen torkar.

1 dl vatten

2 dl mjöl

1 dl salt

1 msk olja

Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.

fredag 19 oktober 2007

Fredagsmys

Så var det dags för helg igen! Veckorna går så otroligt fort! Fredag är nog bästa dagen på hela veckan, när man har helgen framför sig och det känns tillåtet att sjunka ner i soffan och äta nåt gott!



Jag har sytt de här kuddöverdragen av fuskpäls till våra golvkuddar. Bra att ha som extra sittplatser. Känns bra att plocka fram dessa pälsiga saker nu när det börjar bli riktigt kallt ute. Vet att det finns liknande att köpa med riktig päls (då betydligt dyrare!), men fusk funkar bra för mig. Byter hellre oftare då! Baksidetyget är lite svårt att förklara...det är någon tunn skumgummi på insidan och typ grå jersey på utsidan, så det blir ganska bra styrsel i det. Bara fanns där i affären när jag köpte pälsen och passade så bra ihop. Dessutom reade de ut det för 20 kr metern. Har delat på bakstycket och satt i kardborreband tvärs över hela kudden. Tycker kardborre är smidigaste sättet för öppning/stängning på prydnadskuddar.

Hoppas ni får en skön helg!

måndag 15 oktober 2007

Sittplats i köket

Den här bänken står just nu i vårt kök, där man kan slå sig ner och kanske se på när någon annan jobbar ;) Bänken är resultatet av ett familjesamarbete. Efter mina ritningar har maken sågat till och borrat hålen i sitsen, svågern har svetsat benen och jag har slutligen målat bänken.

måndag 8 oktober 2007

Svartvitt i köket

Har haft en period med mycket svart och vitt i köket. Trodde jag skulle tröttna fortare, men det har hållt i sig faktiskt! Visar här några svartvita detaljer i köket:

Liten bricka från IKEA står bredvid spisen. De små ovala skålarna med salt och peppar är från Åhléns, äggklocka gammal, mortel i gjutjärn var en present liksom den fina burken med olivsalt. Har sett att saltet finns att köpa bl.a. hos Syster Lycklig. Underlägget med hjärtat på i bakgrunden kommer från katt-i-natt.

Liten kom-ihåg-tavla att skriva det viktigaste på. Liknande finns bl.a på Designtorget, men den här gör man enkelt själv. En hyvlad brädbit i önskad storlek, borra ett hål med plats för kritan (ej helt igenom), måla med svart tavelfärg. Torka. Klart!

Klockan är gammal. Köpt på Åhlens tror jag.

måndag 1 oktober 2007

Höstbukett

Efter att ha kollat runt på olika bloggar blev jag inspirerad till att själv binda ihop en bukett av det som finns i skog och trädgård nu. Så här blev det:




Buketten innehåller:

kärleksört

eklöv och ekollon

nypon

hagtorn

boklöv

dillkronor

äpple

sommarens sista ros...

torsdag 27 september 2007

Växtkraft

Visar lite grönt som finns hemma hos oss. Hjärtan på tråd är planterade i en kruka från ASA, som vi fått i bröllopspresent. Orkidén har också varit en present för flera år sedan och den blommar om och om igen. Den får stöd av cylindervasens väggar och står bara i lite vatten (alltså ingen jord alls). Vattnet är det enda som byts ut eller fylls på ibland. Lättskött, passar mig!

torsdag 20 september 2007

Hem ljuva hem

De här tavlorna pryder väggen i våran hall. De har blivit en av de saker som bidragit till att "hemkänslan" faktiskt infunnit sig när vi flyttat. De har varit bland det första som kommit upp på väggen och har liksom gett en känsla av lugn och ro, oavsett hur rörigt det varit runt omkring. Jag har gjort dem av limträskiva som först målats grå. Därefter har jag kalkerat över bokstäver som jag skrivit ut från datorn och sedan fyllt i med vit färg. Lite pilligt, men enkelt ändå! Just nu är det riktigt höstrusk här och då längtar jag verkligen bara in och hem, till vårt ljuva hem!

tisdag 28 augusti 2007

Möbler i ny skepnad

Tänk vad mycket man kan göra med lite färg, tyg och lister. Visar här några möbler som fått en andra chans! Har tyvärr inga förebilder, men ska försöka förklara så gott det går.
En byrå av syrabetsad furu med träknoppar och svarvade fötter målades i matt vitt och fick nya handtag från IKEA, där det står vad som finns i lådorna. Nertill sattes en upp och nedvänd taklist fast. Står i hallen idag!


Billy bokhylla från IKEA som målats vit och fått en krönlist upptill samt dekorlist på framsidan. Sväljer mer en man tror (märks framförallt när man flyttar och ska packa ner allt)!

Gammal orgelpall i teakimmitation med överdrag i brun gallon låg i högen som skulle till tippen, men räddades i sista stund. Lite vit färg(såklart!) gör ju som bekant susen och ny klädsel i fuskpäls är varmt o gott att sitta på!

söndag 12 augusti 2007

Födelsedagskort

Mamma fyllde år nyligen och vi var där och firade med lite kvällsmat. Inget jämt eller så , men ett litet paket med ett egen- gjort kort var det väl värt ändå!

fredag 10 augusti 2007

Betongexperiment

Mor och far gjöt platta till garaget och en betongbil kom med just betong. I slutet visade det sig bli lite för mycket, så jag såg min chans att testa att gjuta i betong. Velat testa det länge, men har inte blivit av. Så snabbt fick jag leta fram några gamla bunkar och lådor (ibland är det bra att ha lite skräp i uthusen!) och det här blev resultatet av detta hastiga experiment.
Kul var det i alla fall, kommer nog att göra det fler gånger, men kanske lite mer planerat.

lördag 28 juli 2007

Gå-bort-present



Ska på släktkalas imorgon och har fixat en enkel present till faster och farbror som bjuder in! Paketet innehåller en disktrasa (!) med ett hjärta på. Ja, en fin paket och ett hemmagjort kort förgyller vad som helst... Det lilla glashjärtat som är en slags vas har ett litet hål där man kan sticka ner blommor eller annat, allt efter säsong. Jag fyllde det med några glasprismor, en rosenkvist och några blomblad från trädgården. Enkelt, men ganska effektfullt!