Så var det helg igen, härligt! Visar några bilder från en vårpyntad veranda.


Önskar en riktigt skön helg!
Ett hus på landet i förändring


Önskar en riktigt skön helg!


Önskar Er en bra vecka!
Ja, här ska jag sova gott och drömma sött hoppas jag, nedbäddad i vita lakan! Jag har använt två gamla, vita lakan med spets på och sytt ihop med vanliga underlakan, och på så vis fått två nya påslakan! Roligt att kunna använda det man har och att fler får se de fina spetsarna. Underlakanen fick jag bara klippa till lite för att passa ihop med de gamla lakanen. Det som jag klippte bort kunde jag använda som "foder" bakom spetsen. Örngotten är också gamla och hör, som ni ser, egentligen inte ihop med lakanen. Men vitt som vitt...!
Idag på morgonen såg det ut så här utanför sovrumsförnstret. Första snön som kommit här, efter yrväder och snöslask igår. Börjar redan gå upp på plusgrader, men det är väldigt fint med ett vitt snötäcke, eller hur!?
En skön Alla helgons dag önskar jag er alla!


Vad nu då? Vita pepparkakor? Nej då, bara jag som en mörk och ruskig höstdag kände för att börja julpyssla. Dessa figurer är gjorda av trolldeg, utstansade med pepparkaksmått och sedan stämplade med sigillstämpel eller andra stämplar bl.a. från Panduro. Kanske ska en del av dem bli målade i någon annan färg sen. De fyra stjärnorna med hål i mitten ska bli små ljusstakar för julgransljus, övriga figurer blir dekorationer till paket, julgranen eller i ett blomsterarrangemang. Roligt och enkelt pyssel!

Här är receptet på den deg jag använde. Det är en liten sats, räckte till allt det jag har på plåten. Oljan gör att det inte blir sprickor när degen torkar.
1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja
Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.

Liten bricka från IKEA står bredvid spisen. De små ovala skålarna med salt och peppar är från Åhléns, äggklocka gammal, mortel i gjutjärn var en present liksom den fina burken med olivsalt. Har sett att saltet finns att köpa bl.a. hos Syster Lycklig. Underlägget med hjärtat på i bakgrunden kommer från katt-i-natt.
Liten kom-ihåg-tavla att skriva det viktigaste på. Liknande finns bl.a på Designtorget, men den här gör man enkelt själv. En hyvlad brädbit i önskad storlek, borra ett hål med plats för kritan (ej helt igenom), måla med svart tavelfärg. Torka. Klart!