Visar inlägg med etikett Hall. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hall. Visa alla inlägg

torsdag 27 mars 2008

En glimt av hallen

Visar en liten glimt av hallen idag. På golvet ligger nu gråa klinkerplattor 30x60 cm. De är lite melerade och ska föroppningvis kamouflera en del smuts...
På väggarna sitter grundmålad pärlspont som ska få en vitare ton framöver.
En hel del arbete kvarstår med takpanel, en garderob som ska byggas, målning och annat småpyssel. Det är ju kul att ha nåt att göra! ;-) (eller hur?!)
Ha en bra dag!

måndag 3 mars 2008

Att börja i fel ände...

Finns det fler därute som liksom jag ofta börjar i fel ände? Som exempel, vår hall har varit "nästa projekt" under två månader nu, men vi har inte riktigt kommit igång. Däremot är redan lampor och krukor till de båda fönstrena som finns på var sin sida av dörren inköpta! Lamporna från House doctor köptes redan i höstas, medan jag gått och sneglat på urnorna på Anna K ett tag, och inte kunde motstå dem till slut! Och jag har redan bestämt att det ska vara plättar i luften i dem! Knäppt...!? Jag vet, man är väl lite skadad!



Om vi nu ska skylla på något att det inte hänt så mycket så finns det flera "små problem" som vi inte är riktigt klara över hur vi ska lösa. Så vi klurar och funderar och bestämmer oss och ångrar oss och funderar igen... Ett grubbleri gäller denna marmoredade panel som sitter i trappan. Nu har vi nog till slut bestämt oss för att försöka ha den kvar, om det inte kostar skjortan att göra i ordning den, då färgen flagnar på en del ställen. Då är frågan vad ska man ha för färg/tapet till? Förslag och tips mottages tacksamt! Mattan i trappan ska givetvis bort och till hallgolvet ligger ett ljusgrått klinkergolv och väntar.


Önskar en bra ny vecka!

Kram

torsdag 20 september 2007

Hem ljuva hem

De här tavlorna pryder väggen i våran hall. De har blivit en av de saker som bidragit till att "hemkänslan" faktiskt infunnit sig när vi flyttat. De har varit bland det första som kommit upp på väggen och har liksom gett en känsla av lugn och ro, oavsett hur rörigt det varit runt omkring. Jag har gjort dem av limträskiva som först målats grå. Därefter har jag kalkerat över bokstäver som jag skrivit ut från datorn och sedan fyllt i med vit färg. Lite pilligt, men enkelt ändå! Just nu är det riktigt höstrusk här och då längtar jag verkligen bara in och hem, till vårt ljuva hem!

fredag 7 september 2007

Trappfunderingar

I stora hallen har vi en gammal, ganska brant trappa, men har för avsikt att ha den kvar. Mattan i trappan ska tas bort och sedan har vi tänkt att slipa stegen och måla vagnstyckena. Nu till problemet. På väggen sitter en målad, ådrad panel, se bilden. Har funderat länge på dess vara eller icke-vara och till slut har vi nog ändå bestämt att vi vill försöka behålla den. Den är ju speciell för det här huset.

? 1 Färgen flagnar på en del ställen. Bör lagas då den är väldigt "pillvänlig" framförallt för små barnahänder. Men går den att få bra? Vem kan göra arbetet på ett snyggt sätt och till en rimlig kostnad

? 2 Vad ska vi välja för tapet/färg ovanför panelen?


Tips mottages tacksamt!