Visar inlägg med etikett Kök. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kök. Visa alla inlägg

onsdag 27 februari 2008

På kökshyllan


Lite smått o gott på hyllan i köket. Har bytt ut lite småsaker och bytt plats och flyttat runt... ja, ni vet!

Den runda svarta brickan köptes på Ica Maxi för ett par år sen, underlägget med hjärtat är från Kattinatt. Lyktorna tycker jag jättemycket om. De fyndades på Coop för 30 kr/st, men det var också ett tag sen. Boken "Kärlek, oliver och timjan" har en massa smarriga recept med medelhavsinfluenser och inspirerande bilder. Vågen har varit en present, tror den kom från Åhléns. Under hyllan hänger några av favoritrecepten.


Ikväll blir det en riktig tv-kväll här med Roomservice och Greys anatomy. Härligt!
Hoppas ni får en bra kväll!

lördag 19 januari 2008

Januari i köket

Bäst att passa på att göra ett inlägg så länge vi har ström här! Blåser ordentligt utanför fönstret nu, så det är bäst att hålla sig inne.
I januari känns det fräscht med ljusa pastelliga färger tycker jag. Det röda i köket har bytts ut mot turkosa och ljusblå färgtoner.


En bricka från iems pryds med en liten krona, frostig ljuslykta, pärlhyacint och några mossiga grenar med små kottar på.

Kuddarna i soffan har bytts ut mot dessa i turkosa, svarta och vita.

Ljus behövs ännu! De mörka timmarna är fortfarande många!

Nu ska jag kika runt hos Er andra bloggare, var så längesen.

Ha en skön lördag!

Kram

tisdag 1 januari 2008

Gott nytt år!

Vill önska alla en riktigt god fortsättning på det nya året och tacka för det gångna, alla Ni som är inne på min blogg ibland och Ni som lämnar kommentarer! Tack!

Vi firade nyårsaftonen med goda vänner här hemma igår, åt gott, umgicks och firade in det nya året! Visar en bild från hur bordet såg ut, dukat med finporslinet, ljus, granris, ljusslinga och glittriga stjärnor.


Fick även en härlig vit och grön nyårsbukett med tulpaner, julstjärna och murgröna.

Återkommer med bilder från sovrummet som utlovades i förra inlägget!

Hoppas ni hade en bra gårdagskväll, njut av nyårsdagen! Själv ska jag nog ge mig ut på en promenad i snön (ja, faktiskt!) som kom igår!

måndag 15 oktober 2007

Sittplats i köket

Den här bänken står just nu i vårt kök, där man kan slå sig ner och kanske se på när någon annan jobbar ;) Bänken är resultatet av ett familjesamarbete. Efter mina ritningar har maken sågat till och borrat hålen i sitsen, svågern har svetsat benen och jag har slutligen målat bänken.

måndag 8 oktober 2007

Svartvitt i köket

Har haft en period med mycket svart och vitt i köket. Trodde jag skulle tröttna fortare, men det har hållt i sig faktiskt! Visar här några svartvita detaljer i köket:

Liten bricka från IKEA står bredvid spisen. De små ovala skålarna med salt och peppar är från Åhléns, äggklocka gammal, mortel i gjutjärn var en present liksom den fina burken med olivsalt. Har sett att saltet finns att köpa bl.a. hos Syster Lycklig. Underlägget med hjärtat på i bakgrunden kommer från katt-i-natt.

Liten kom-ihåg-tavla att skriva det viktigaste på. Liknande finns bl.a på Designtorget, men den här gör man enkelt själv. En hyvlad brädbit i önskad storlek, borra ett hål med plats för kritan (ej helt igenom), måla med svart tavelfärg. Torka. Klart!

Klockan är gammal. Köpt på Åhlens tror jag.

onsdag 22 augusti 2007

Köket

Vårt kök var i fint skick redan när vi flyttade in, så där har vi inte behövt göra några större insatser vilket varit väldigt skönt då vi haft/har en del annat att göra i huset! Vi har målat taket vitt och bytt ut vitvarorna från vita till rostfria. Vi köpte en diskmaskin för integrering och kunde köpa till en lucka i efterhand. Någon färgskillnad syns inte trots att det skiljer tre år på luckorna.
Köket är från Marbodal, kyl och frys Miele, Ugn och mikro Husqvarna, diskmaskin från Cylinda. Anledningen till att det blev så många olika märken var dels rent estetisk, dels praktisk med tanke på att vi hade vissa krav på inredningen.
Köksmöblerna är arvegods och fynd i de gamla uthusen! Bordet var täckt med ett lager brun tjock färg och blev så här fint när den togs bort.


Lite detaljer: gardin- och kudddtyg; Åhléns, ullunderlägg, svart hus och hög avlång kruka Village, vaser Ikea, radio Tvoli audio.

lördag 18 augusti 2007

Rostfritt OCH fläckfritt!


Ett litet tips till er som har köksprylar och annat i rostfritt; den här trasan från Zack putsar enkelt bort damm och feta fingeravtryck. Ha den lite halvfuktig så ger den bäst effekt. Gillar såna där saker som förenklar vardagen så man får tid för det roliga... inredning till exempel! Vår rostfria kyl och frys avslöjar allt när kvällsolen skiner in, men nu går det lätt att svepa av dem med zack-trasan. Bra köp!