söndag 21 oktober 2007

Ännu en lördag har gått...

Ytterligare en lördag med renoveringsarbete har gått. Dagen var lite splittrad eftersom vi var iväg småstunder på olika håll, men vi fick ändå lite gjort. Så här roligt hade vi igår:

Jag målade pärlspont till farstun och dörr/fönsterfoder. Mannen gipsade och spacklade nästan hela TV-rummet. Bara en liten vägg kvar där det ska i lite mer el innan vi kan sätta igen den. Inte världens roligaste bilder att visa, så hör ni inget annat är det väl i princip detta vi håller på med... =)

Lite förmiddagsfika på söndagen är ju alltid mysigt. Fick för mig att jag skulle baka lite på morgonen. Blev chokladmuffins med vit choklad och jordnötskakor.

Varsågoda, här är recepten:

Chokladmuffins
18 st

100 g vit choklad
100 g margarin
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Hacka chokladen. Smält margarinet. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de övriga ingredienserna. Häll tll sist i matfettet och chokladen. Fördela smeten i muffinsformar. Grädda i 200 grader varm ugn i ca 10 min.

Jordnötskakor
24 st

1 dl salta jordnötter
100 g smör
1 dl strösocker
1 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 dl havregryn

Hacka jordnötterna. Rör smörr och socker pösigt, gärna i matberedare. Blanda i övriga ingredienser. Klicka ut degen på plåt med bakplåtspapper, ca 1 msk/kaka. Strö över några hela jordnötter och lite strösocker, Gräddai 200 grader i 8 minuter. Låt dem svalna något innan de lossas från plåten. Om man vill kan man ringla smält blockchoklad över.

3 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Mmmm....kommer över på en fika direkt!! Kram!

Ljuva ro sa...

Så gott det ser ut! Dessa lördagar... renovering och åter renovering! Men visst är det härligt att se resultatet!

Malin sa...

Ok, nu ger du mig dåligt samvete! Jädrans vad mycket du får gjort på en helg :) Jag har bara hunnit göra av med pengar på diverse inredningsprylar.. :) Ha det fint!