torsdag 6 december 2007

Välkommen in i köket!

Köket är väl egentligen det enda rummet i vårt hus som är riktigt i ordning och känns färdigt att julpynta. Sovrummet och vardagsrummet på övervåningen har fått några stjärnor i fönstrena, men eftersom vi hoppas flytta ner till jul får pyntandet i de rummen vänta lite. Här kommer några bilder från köket.

Fönsterfoder hann komma upp och målas lagom till advent liksom julgardinerna. De är sydda av tyg från serien Berta på IKEA. Måste tipsa om gardinstängerna som jag inte visste fanns förrän jag fick tipset av min svägerska. Man behöver inte borra några hål eller skruva, utan man spänner käppen inuti fönstret. Perfekt när man vill ha gardinerna i fönstret och inte vill göra några märken. Käppen kommer från Kirsch, men har inte varit helt lätt att hitta i alla affärer. Jag köpte mina på Mauritz textil i Jönköping.

I fönsteret hänger ett tovat ullhjärta. På fönsterbrädet står den trearmade ljusstaken från Falun , två vita hyacinter i hyacintglas och radion från Tivoli audio, som alltid står där.

Blev så glad när jag hittade hjärtljusstaken i en affär här hemma i stan och slog till direkt. Den fick behålla sin röda färg i år - kanske blir den vit någon gång. Murgrönan har fått ett konstgjort äpple som sällskap.



På hyllan i köket ligger lite granris tillsammans med enkla ljuslyktor från IKEA och två änglar som köptes på förra årets Village-rea.

Kuddarna i soffan har fått juliga överdrag. Det randiga och rutiga överdraget är sytt av tyg från IKEA, det vita örngottet med spets är gammalt och "God Jul"- kudden som köptes på Gruvgatan 13 i Falun är av märket Nyblom och Kollén.

Hoppas ni njuter av dessa härliga vekor fram till jul och inte stressar alltför mycket!

Kan ju tillägga att jag själv inte har köpt en enda julklapp än å har massor på jobbet å ska ju försöka göra färdigt hemma så vi kan flytta ner. Jag låter väl inte stressad?! Kanske bäst att gå och måla nu då och inte sitta här ;)

3 kommentarer:

Ljuva ro sa...

Åh vilken juligt o mysigt kök du har! Gardinen o kuddarna ser så fina ut! Lyckliga du som har en vit tivoliradio... vill oxå ha! kanske något att önska sig i 30-års present!?

Solsjö - Under en vind sa...

Så otroligt fint och juligt du har det i köket!!!! Rött är julens färg tycker jag, så här blir en hel del under julmånaden! Önskar dig en toppenhelg! Kramar!

Skatan sa...

Mycket smakfullt!

Trevlig kväll : )